Deze website maakt gebruik van cookies. Klik hier voor meer informatie.

Kaart verbergen
logo
  • Burgtrede 1
    9340 Lede
  • 0477/66 59 27
  • Website

Mandara Yoga Studio

-Hatha Yoga: voor het verlichten van mentale en/of fysieke uitputting, verzwakking van de spieren, ligamenten en botten, slecht evenwicht, overgewicht, zich moeilijk kunnen concentreren, menopauze, Burn-out, depressie, …
Deze les is aangewezen voor beginners waar veel aanpassingen nodig zijn en gevorderden 
Er gaat aandacht naar opwarming, klank, , asana (houding), pranayama (ademhaling) en een korte yoga nidra (slaap van de yoga) met visualisatie.

-Vinyasa Yoga (Ashtanga Yoga): Dit is een startersgroep.
Ashtanga yoga betekent het achtvoudig pad dat door Patanjali is neergeschreven onder de vorm van de Yoga Sutras van Patanjali. Deze les is gebaseerd op de yogavorm van Pattabhi Jois, hij was een leerling van T. Krishnamacharya (de vader van de moderne yoga) die eerder de Vinyasa Krama ontwikkelde ook op basis van de Ashtanga Yoga van Patanjali.
Het is een zeer dynamische vorm van yoga die ervoor zorgt dat je lichaam opwarmt (tapas). 
Zo kan er een ontgiftiging plaatsvinden en zorgen voor een herstellende werking. 
De eerste series genaamd Yoga Chikitsa (yoga therapie) zorgt voor een zuivering.  In deze les houden we het bij de eerste series die bestaan uit een vaste structuur.
Deze vorm is intensiever dan de hierboven beschreven yogalessen maar wordt wel op een zeer rustige manier beoefend. Het is geen gymnastiek.
Belangrijk is de focus op de ademhaling die men onder controle houdt en waarin men de beweging plaatst gedurende heel de les.
Er wordt afwisselend, dynamisch en statisch beoefend. 
Na de dynamiek is er een ontspanning. 

Vinyasa Krama (Ashtanga Yoga): Deze vorm van yoga is ontwikkeld door T. Krishnamacharya en zijn leraar.  Hij was een inspiratiebron voor vele yogi’s van deze tijd, waaronder Pattabhi Jois en B.K.S. Iyengar. Het is een dynamische yoga waarbij de asana’s opeen volgend worden beoefend, telkens teruggaand naar de uitgangspositie. De opbouw en de afbouw (Vinyasa Krama) van de zogehete Surya Namaskar (de zonnegroet) komen wel steeds terug.
Van zodra de verschillende houdingen gekend zijn worden de asana’s en de ademhaling zeer bewust op eigen tempo gedaan en individueel. Hier is niet echt een vaste structuur,elke les kan uit andere asana’s (houdingen) bestaan.
Men creëert zo een onafhankelijkheid en wordt de innerlijke beleving sneller benaderd.
Er zijn minder asana’s dan bij de Dynamic Yoga (Ashtanga Yoga) omdat de uitvoering trager gaat. Zo kan men de ademhaling al van de eerste lessen lengen en dus de beweging direct plaatsen in de ademhaling. Deze vorm van pranayama (ademhalingstechniek) is direct voelbaar en brengt een grote rust en stabiliteit. Deze trage beleving is een uitdaging voor onzelf. Het vraagt een zeker maturiteit.Er wordt afwisselend, dynamisch en statisch beoefend. Na de asana’s (houdingen) is er een ontspanning en een pranayama (ademhaling) of een meditatie.

Mindful Yoga: Hier beoefenen we eerder aandachtspunten (Bhavana’s) vooral mentale en fysieke aandacht die samengaat met de beweging. En dit op verschillende manieren.
Het is de bedoeling zichzelf te observeren tijdens de beweging zodat er een gevoel van welzijn, stabiele aandacht en fysiek comfort ontstaat (Sthira Sukham).
Na de beweging gaan we over naar verschillende vormen van pranayama (ademhaling), mudra’s en meditaties, observatie van het “zelf” staan in deze les centraal.
Een goede remedie tegen stress, pijn en ongeduld.

Thema lessen: Deze lessen zijn eerder gericht naar yogatherapie. 
Er zijn 3 thema’s op een jaar in de vorm van een workshop (een lange les). Zie agenda)
Er gaat aandacht naar Kriya’s (opwarming), klank, pranayama (ademhaling), asana (houding), mudra’s (houdingen van het lichaam, handen en vingers die een grote energetische uitwerking hebben) en verschillende vormen van meditatie’s.

-De themas zijn: 1-Constipatie, 2-Hallux Valgus   en 3-Sound healing:

 

Workshops: Face yoga, Yoga Nidra en Meditatie & Mindset.
Face Yoga: Het gelaat en hoofd worden steeds betrokken bij het beoefenen van yoga, denk maar aan de ogen
(drishti), neus (ademhaling, reuk), mond (ademhaling en klank) of plekken waar het hoofd tegendruk ervaart. Bij FaceYoga richten we ons ook met alle zintuigen naar oefeningen samengaande met de spieren in het gelaat, hoofd, mond, nek en tot aan de schouders. De hersenen spelen een grote rol in de werking van lichaam en geest. We voelen door aandacht, beweging en ademhaling direct een doorstroming door hoofd, we krijgen meer helderheid in het hoofd. We werken steeds met een positieve en zelfs met plezier op het gelaat zodat de lachspieren gewoon geraken aan de eerder opwaartse en niet neerwaartse beweging. Hierbij zijn we mentaal zeer sterk betrokken en zo ook het onderbewustzijn. Laat ons verrassen en onszelf beter leren kennen. Nog een fijne indruk die we opmerking is dat rimpels verminderen en souplesse in het gelaat verbeterd kan zeer therapeutisch inwerking op aangezichtspijn. We verwennen het gelaat en zo ook onze zijns-toestand.

Meebrengen: Grote badlaken, kleine handdoek, haarband of (bad)muts,...

De workshop bestaat uit 5 lessen.

 

Yoga Nidra:Yoga nidra is de yogische slaap, dwz, niet echt slapen maar een diepe ontspanningstechniek die op 3 spanningen inwerkt (spierspanning, psychische of mentale spanning, emotionele spanning). Het zou de gewone slaaptoestand 4 maal overstijgen. Door beoefening zijn lichaam en geest uitgerust en bevordert het de nachtrust. 

De workshop bestaat uit 5 lessen met een mp3 geluidsopname zodat je het thuis kan gebruiken.

Yoga Nidra vaagt oefening. Dit is een workshop op 5 levels en het is de bedoeling om zelf te oefenen en te evolueren naargelang je tijd en mogelijkheden hebt.

 

Meditatie & Mindset:Het woord Meditatie, is een ruim begrip. Daarmee bedoel ik dat van zodra men zich bewust richt naar het "heden" en met aandacht iets of niets doet. Bewustzijn van de Ademhaling brengt lichaam en geest weer samen en is een begin om terug in het heden te zijn. Daarnaast kan men zich richten op iets. Voorwerp, kleur, vorm, persoon, zichzelf, natuur, klank, stilte,...etc.

Ik wil graag uit mijn ervaring meedelen dat naargelang onze fysieke en mentaal - psychische toestand, de dagelijkse meditatie niet vanzelf en niet altijd makkelijk gaat. Ons onderbewustzijn zit volgestouwd met dingen waar we wel en/of in veel gevallen niet van bewust zijn. Om door deze glazen wand door te dringen kan men zich meer richten op persoonlijke kwestie's en hiervoor zijn ook tal van technieken en meditatie's.

Het belangrijkste is dat men wil en kan inzien dat er iets niet in balans is, en oorzaak kan zijn van vele niet zichtbare blokkades. De ervaring is de beste leerschool. Deze workshop van 2 lessen geeft een begin van inzicht in wat we zoal kunnen doen om onszelf te bevrijden van onnodig lijden. Sowieso ligt alles in eigen handen en dat is een begin van verandering! 

 

Voordrachten: Yoga-Quantum Touch- self created health, Voeding en degustatie.

Yoga-Quantum Touch: Alles kan men herleiden tot energie. Hier wil ik spreken over hoe Yoga en Quantum Touch een fijne manier en synergie kan zijn om voor jezelf te zorgen en zo beter te leven. Self created health geeft inzicht in hoe ons lichaam de intelligente heeft om zichzelf te genezen en met welke mogelijkheden. Het is een onderdeel van de cursus Quantum Touch die ontwikkeld is door Richard Gordon.

 

Voeding en degustatie: Voeding heeft meer aspecten dan "voedsel om te eten".

Mijn ervaring met voeding is de laatste 3 jaren grondig uitgespit. Het is niet de bedoeling om mijn voedingssysteem als de ware echte door te geven, want dat zou niet correct zijn. Graag wil ik wel over misverstanden met betrekking tot voeding delen en de traditionele, emotionele en andere gewoonten belichten.

Onze manier van eten is op een zeer groot zijspoor geraakt (volgens mij) en missen we veel door onwetendheid.

De degustatie is gebaseerd op "biologische, amper verwarmde en koud bereide geweekte en gekiemde bereidingen". 

 

Pre-Natale en Post-Natale Yoga:

Deze lessen worden individueel gegeven of met twee personen (zie prijslijst).

Later kan men dan makkelijker overstappen op de groepslessen.

 

Baby is ook welkom :)

 

Individuele les: Individueel les krijgen is het belangrijkste onderdeel in de yoga, zoals dat gebeurt in India. Hier in het westen volgen we yoga in groepsverband. Hierdoor zijn er veel beperkingen want eigenlijk is yoga een persoonlijk werk.

Individueel les volgen wordt ook in de Yoga therapie toegepast.

In dit geval heeft men een aandoening, beperking, ziekte,… Dan kan yoga Therapie echt wel een grote hulp bieden omdat het aan de persoon zelf wordt aangepast. Alles hangt af van de toestand van de persoon. 

Yoga is werken, geen vakantie maar het doel van deze beoefening is wel de vreugde te vinden in de beoefening en het dagelijkse leven, om zo het leven draaglijker te maken.

De individuele lessen hebben ook plaats in de yogastudio.

Er wordt op elke diepte van het lichaam gewerkt.

 


Foto's van Mandara Yoga Studio


Deze yogatherapeut in het kort

Diensten

  • Cursussen
  • Individuele yoga therapie
  • kinderyoga
  • lessen
  • Meditatie
  • Opleidingen
  • Proeflessen
  • Workshops en arrangementen
  • Yogalessen
  • yogalessen op aanvraag/maat
  • Zwangerschapsyoga

Therapie├źn

  • Individuele gesprekstherapie
  • Loop- en Hersteltraining