Deze website maakt gebruik van cookies. Klik hier voor meer informatie.

Artikelen

Artikel afbeelding

Massage: de oudste vorm van genezing

De eerste handeling die gebeurd nadat je gekwetst bent is wrijven over de pijnlijke plaats. Dit is een natuurlijke reactie een geeft de hersenen een prikkel waardoor de pijn onmiddellijk verminderd of verdwijnt.

Deze vorm van genezing of healing bestaat al zo lang de mens leeft. Hier wordt de Oosterse Yogamassage en Westerse, ook wel bekend als Zweedse massage toegelicht.

Thaise of Yogamassage

Yogamassage heeft zijn oorsprong in India, maar is overgewaaid naar Thailand, waar deze vorm van masseren werd ingeburgerd in de Thaise cultuur. Ook in Europa is deze vorm meer en meer bekend geworden, maar er zijn (zoals in alles) verschillen waar je best bewust van bent.
Er zijn ook heel wat “massagesalons” in Thailand en in België die het woord misplaatsen voor andere praktijken, welbekend zijn de meer erotische massages, of in de locale, onhygiënische plaatsen waarbij de massage eerder gelijkt op brute handelingen die pijnen en verrekkingen teweeg brengen.

De basis van deze massagevorm, zal de ontvanger (O), ook de massee genoemd, begeleid worden in yogahoudingen die de mobiliteit in de gewrichten verbeteren en waarbij de spieren gerekt worden. Daarvoor is een goede opwarming, zowel van de gever (G) als de O belangrijk, vooraleer de yogamassage technieken toe te passen. De yogamassage kan perfect toegepast worden op aangename, loszittende kledij.

De opwarming bestaat uit losmakende yogahoudingen (?sana) die het rekken bevorderen en de gewrichten losmaken (nek, schouders, ellebogen, polsen, vingerkootjes en teenkootjes, knieën, heupen en enkels). Deze plaatsen dien je met zorgzame aandacht te behandelen met de intentie blokkades op te heffen. Hierbij spreken we van een relaxatie massage of sattvische behandeling (sattva betekend: licht, transparantie, helderheid, zuiverheid, licht verteerbare voeding, kleur:wit).

Het is ook mogelijk een pittige reeks van yogahoudingen (dynamisch en statisch) te beoefenen vooraleer over te gaan naar de massage.

Zo kan yogamassage een hulpmiddel zijn om bepaalde houdingen langer aan te houden of het lichaam in het algemeen te verstevigen.

Geen prestatiedrang, maar een innerlijke drijfveer die aanwezig is bij de persoon die bijdraagt tot zelfonderzoek. Hierbij spreken we van een stimulerende of rajasische massage. De rajasische technieken worden duidelijker in de Zweedse massagetechnieken waarbij je een sneller ritme aanneemt, eventueel op meer ritmische muziek wat een stimulerend en opwekkend effect veroorzaakt (rajas betekend: vurig, stimulerend, rusteloos, aanwakkerend, gekruide en (licht)pikante voeding, kleur: rood).

Bij aanvang van de massage wordt er steeds contact gemaakt met de handpalmen van de G op het lichaam van de O.

Stel dat je enkel de voeten en benen (onderzijde lichaam) gaat behandelen, laat je beiden handen rusten op de voeten bij aanvang van de massage (en op het einde van de massage).

Bij het bovenlichaam zijn dat de schouders. Bij een volledige behandeling: 1 hand op de swadhistana chakra (t.h.v. Sacrum of Heiligbeen) en andere hand op Anahatha chakra (t.h.v. Hartcentrum of midden borstwervels) terwijl de G minimaal 3 rustige ademhalingen toepast en de O rustig door ademt. Deze chakra's of energie punten waar vele energie banen kruisen behoren in de massage praktijk tot het energetische aspect.

Een verdieping in het energetische lichaam is niet noodzakelijk, maar hiervan op de hoogte zijn geeft een diepere werking en relaxatie, zowel voor de G als de O.

Deze (energie) wielen of chakra's dringen door het lichaam langs voor- en achterzijde.

Deze ontspanningstechnieken (drukken met de handpalm, en in later stadium ook met de voetzolen en onderarmen) gebeuren met een uitademing.

Diegene die de yogamassage geeft (G) dient eerst en vooral lichaamsbewust te zijn en in een redelijke fysieke conditie (bewust van de mogelijkheden en beperkingen van je eigen lichaam alsook die van de O).

Het is daarom toegankelijker de technieken toe te passen op iemand die je kent. Een gesprek over de algemene en de huidige fysieke toestand van de O is steeds noodzakelijk.

De algemene toestand kan zijn dat de O reeds enkele jaren de pijnen ervaart van een overbelasting in de schouder tijdens het intensief sporten/belastend werk. De huidige toestand kan zijn dat de O geen pijn, noch een (tendinitis) schouderontsteking heeft. Het is dan mogelijk om de massagetechnieken toe te passen. Zelfs tijdens de herstel periode van tendinitis worden massages toegepast door therapeuten, dus weet dat massage of heling een belangrijk onderdeel is van lichaamsbeweging en welzijn. In bijna alle gevallen kan je effleurages en energetische massage toepassen om de bloedcirculatie te stimuleren, afvalstoffen helpen afvoeren en pijn te verminderen.

Zweedse of ontspanningsmassage

De meest bekende massagetechniek is de Zweedse massage.

Rond de 18 eeuw ontstond deze vorm van massage: effleurage, petrissage, friction, in sommige gevallen (bij hoge spiertonus, denk aan sportmassage) gevolgd door hakken/klappen, vibreren/schudden en eind effleurage.
De Zweedse massage is dan overgewaaid naar Amerika waarin de jaren '60 de bekendheid enorm steeg. Mensen zijn meer bewust geworden door het feit dat massage bijdraagt tot (het herstel van) de gezondheid en is wereldwijd (terug) toegenomen. Een van de oudste Chinese geschriften over massage dateert 3000 B.C.

Deze technieken worden toegepast op de huid (m.u.z. erogene zones als schaamstreek en tepelhof), met warme olie. Indien mogelijk laat je de massage olie opwarmen in een flesje op de verwarming, wanneer dat niet kan warm je deze goed op in de warme handen vooraleer de olie te verspreiden op de lichaamszone die je gaat masseren. Bijvoorbeeld: je gaat het gelaat masseren, dan effleureer je ook de hals, schouders en nek. Wees dus gul met liefde een aanraking (warmte) :)

Effleurage: strijkbeweging: je begint met het verspreiden van de warme olie op de zone die je gaat masseren.

Petrissage: de greep waarbij vingers samengehouden worden behalve de duim.

Je kan petrissage uitvoeren met één hand, beiden handen of hand-na-hand (druk neemt toe naar het hart en neemt af bij het terugkomen). Pas tussen effleurages toe.

Frictie's: een diepere druk met vingertoppen, binnenzijde pols, losse vuisten (knokkels), muis van de duim en de duim. Pas tussen effleurages toe.

Hakken/klappen en vibreren/schudden: deze techniek wordt zelden toegepast, maar kan aangenaam zijn op spieren met een hoge tonus (bijvoorbeeld een topsporter kan hierbij baat hebben). Deze technieken gebruik je enkel op de spierbuik van oa: de bovenbenen (Quadriceps/Hamstrings), M. Gastrocnemius of kuitspier en eventueel M. Trapezius of Monnikskapspier (tussen nek en schouders).

Eind effleurage: het afstrijken van de gemasseerde zone, zorgt dat de afvalstoffen sneller de weg naar buiten vinden. Ook dient de G in gedachten alle spanningen van de O weg te strijken voor een optimaal resultaat.

Het drinken van zuivere thee (zonder theïne of bewaarmiddelen) voor de massage, zorgt voor een diepere zuivering.

Na de massage is het aangewezen zuiver water (geen kraantjeswater) te drinken voor het sneller verwijderen van afvalstoffen.

Nalatigheid hiervan kan als gevolg (hoofd) pijn teweeg brengen.

Op July 26, 2017


Auteur afbeelding
Ingediend door Yogathuis.be

Brusselsesteenweg 67, Melle